taloyhtiöt, Toimitilat, liikekiinteistöt ja yritykset
Miksi kiinteä sähköauton latauspiste on järkevä ratkaisu?
Sähköautoilun lisääntyessä investointi latausinfraan on kannattava valinta, joka palvelee niin osakasta, yritystä, työntekijää kuin asiakastakin. Lisäksi se on sijoitus, joka maksaa itsensä nopeasti takaisin.
Kiinteällä sähköauton latausasemalla suorituskykyä ja palvelua
Ekologiset, kestävät ja ympäristöystävälliset valinnat ovat parhaimmillaan myös kustannustehokkaampia ja suoritusteholtaan edeltäjiään parempia. Suosittelemme yrityskäyttöön kiinteän latausaseman asentamista, sillä perinteiseen, pistorasiaan liitettävään ns. schuko-laturiin verrattuna ne tarjoavat ylivertaisuutta monella alueella:
- Sähköauton lataustehon nousu 1,8 kW:sta (8A) > 11 Kw :n (3x16A), tarkoittaa huomattavasti lyhyempää latausaikaa: 100 km toimintasäde edellyttää pistorasialatauksena n. 12 tunnin latausaikaa, kun kiinteällä latauspisteellä sama toimintasäde saavutetaan kahden tunnin latauksella.
- Kiinteä latausasema on pistorasialaturia turvallisempi, sillä se on suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä korkealla kuormituksella. Koska tavallista kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu toistuvaan pitkäkestoiseen sähkökuormitukseen, riski osien mekaaniseen hajoamiseen, rasian sulamiseen ja jopa tulipaloon selvästi suurempi, kuin käyttöön erityisesti suunnitellun latausaseman kautta ladattuna. Varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä
- Kiinteä latausasema mahdollistaa käyttäjien tunnistamisen ja kulutuksen seurannan. Tämä on hyödyllistä silloin, kun halutaan esim. seurata ja raportoida latauskustannuksia tai tarjota työntekijöille ja asiakkaille kohdennettua laskutusta.
- Sähköautojen valmistajat ja me sähköalan ammattilaiset suosittelemme kiinteää latausasemaa turvallisimpana ja tehokkaimpana tapana ladata sähköauto.
Kustannustehokkuutta sekä yritykselle että käyttäjälle
Sähköauton lataamisen hinta muodostuu useasta tekijästä. Näitä tekijöitä ovat toisaalta käytettävä laitteisto ja sen asennustyö sekä toisaalta sähkön hinta. Lisäksi osa latausasemien tarjoajista veloittaa jonkinlaista lisenssimaksua taustalla pyörivistä lataus- ja päivitysjärjestelmistä. Osa järjestelmistä on kuitenkin käyttäjilleen ilmainen; esim. Garo Entity -latausasematuoteperhe ei vaadi erillistä operaattoria, vaan sen pilvipalvelu latausraportteineen on vapaasti käytettävissä.
Yritys voi kohdentaa latausasemasta aiheutuvia kuluja pääasiassa tunnistamalla lataajan. Tunnistaminen tapahtuu joko lataajan käyttämän RFID-tunnisteen (eli kortin tai “tägin”) avulla tai vaihtoehtoisesti tämän käyttämän mobiilisovelluksen avulla.
Tunnistauduttaessa lataus alkaa joko “tägin” vilautuksella tai mobiilisovelluksen kautta tunnistautuen. Molemmissa tapauksissa järjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja ko. lataajan tunniste. Lataustapahtumia voidaan seurata helposti ja yksityiskohtaisesti halutun aikavälin mukaan.
Työntekijän näkökulmasta kustannus vaihtelee sen mukaan, millä periaatteella hän latausjärjestelmää käyttää:
- Jos omaa sähköautoa, lataushybridiä tai käyttöetuautoa ladataan työnantajan tarjoamalla sähköllä, kyseessä on veronalainen luontaisetu.
- Jos työntekijällä on vapaa autoetu, niin tällaisessa tapauksessa työnantaja maksaa polttoaine- ja energiakustannukset eikä veronalaista luontoisetua muodostu.
- Yritys voi tarjota työntekijälle latausmahdollisuutta myös niin, että työnantaja asettaa lataukselle sopimuksenvaraisen hinnan, esim. vähintään ladatun sähkön hinnan.
Sähköauton latausasema tarpeen mukaan
– 3 vaihtoehtoa
Latauspistelain minimivaatimuksen mukaiset latausasemat
Latauspistelaki (voimassa vuodesta 2021) säätelee sähköautojen latauspisteiden rakentamista ja edistämistä erityisesti uusissa ja merkittävästi korjattavissa kiinteistöissä. Laki velvoittaa sekä yrityksiä että taloyhtiöitä huomioimaan sähköautojen latausmahdollisuudet seuraavasti:
- Uusiin liike- ja toimistorakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, on rakennettava latauspisteitä.
- Laki koskee myös olemassa olevien rakennusten merkittäviä peruskorjauksia. Jos kiinteistössä tehdään laajoja muutoksia pysäköintialueisiin tai sähköjärjestelmiin, latausvalmius on lisättävä.
- Liike- ja toimistorakennusten osalta, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on vuodesta 2025 alkaen oltava vähintään yksi latauspiste.
Minimivaatimus latauspisteiden osalta on säädetty 3,7kW / 1-vaihelataukseen, Type 2 latauspistokkeen kautta. Minimivaatimuksen lisäksi on toki suositeltavaa valita latausteho, joka tukee sekä nykyisiä että tulevia tarpeita.
Kotilataukseen ja kevyempään käyttöön riittää usein 3,7 kW tai 7,4 kW (1-vaiheinen lataus), kun taas yrityskäyttöön nopeamman latauksen ja tehokkaamman kapasiteetin mahdollistamiseksi suositellaan: 11 kW tai 22 kW (3-vaiheinen lataus).
Käyttäjien laskutusmahdollisuus
Halutun suorituskyvyn lisäksi latausaseman valintaan vaikuttaa se, halutaanko lataajia laskuttaa sähköstä.
Jos käyttäjiä halutaan laskuttaa, on latausaseman täytettävä mittauslaitedirektiivin (MID) määräykset ja oltava MID-hyväksytty, mikä takaa, että se täyttää Euroopan unionin vaatimukset mittauslaitteiden tarkkuudelle ja luotettavuudelle.
Lisäksi latausasemassa on vaatimuksena näyttö, josta käyttäjä voi nähdä lataamansa kilowattitunnit. Jos lataaminen on maksutonta, niin latauslaitteiston valinnassa on enemmän joustavuutta.
Jos lataajia halutaan laskuttaa, suosittelemme Garo Entity Pro latausasema-tuoteperhettä:
- Lataustehoa jopa 2x22kW saakka
- Type-2 pistorasia (oman latauskaapelin käyttö)
- saatavilla myös kiinteällä Type-2 latauskaapelilla
- Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet)
- Mahdollisuus liittää useampi yksikkö samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti tulee hyödynnetyksi järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.
- Mahdollisuus lisätä latausasemien määrää jälkikäteen.
- Lataaminen helposti esim. EasyParkin sovelluksella. Yritys määrittelee lataushinnan ja EasyPark tilittää maksut yritykselle viikoittain.
- MID-hyväksytyllä mittarilla tai ilman.
Jos lataajia ei haluta laskuttaa, suosittelemme Garo Entity Compact latausasematuoteperhettä:
- Lataustehoa jopa 22kW saakka
- Kiinteä Type 2 latauskaapeli, 4-, 5-, tai 8metriä
- Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet).
- Mahdollisuus lataukseen valinnan mukaan joko RFID-tunnisteella tai ilman tunnistautumista.
- Mahdollisuus liittää useampi yksikkö samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti tulee hyödynnetyksi järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.
- Mahdollisuus lisätä latausasemien määrää jälkikäteen.
- Ei MID-hyväksyttyä mittaria
Kiinteä sähköauton latausasema työntekijöille
Mahdollisuus ladata sähköautoa työpaikallaan on iso etu, joka sujuvoittaa työntekijän arkea monin tavoin. Latausaseman asentaminen työntekijöiden käyttöön on iso etu myös yritykselle – profiloituminen innovatiivisena ja ympäristöystävällisenä työnantajana tuottaa kilpailuetua ja lisäksi se tukee yrityksen ympäristövastuuseen liittyviä tavoitteita.
Suosittelemme työntekijöille tarkoitetuksi ratkaisuksi Garo Entity Pro latausasematuoteperhettä:
- Lataustehoa jopa 22kW saakka.
- Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet).
- Latauksen aloitus ja lopetus RFID-tunnisteella sekä käyttöraportointi esim. kuukausittain.
- Saatavilla MID-hyväksytyllä mittarilla, tai ilman.
- Mahdollisuus liittää useampi yksikkö samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti tulee hyödynnetyksi järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.
Kiinteä sähköauton latauspiste yrityksen asiakkaille
Latausasema on merkittävä yksittäinen tekijä sähköautoilijan asiakaskokemuksen rakentumisessa ja palvelu, jota arvostetaan. Latausinfrastruktuuri on sijoitus, joka tuo selvää kilpailuetua.
Latausmahdollisuuden järjestäminen asiakkaalle on helppoa: sopivaan latausaseman asentamisen lisäksi kannattaa tehdä sopimus latausaseman operoinnista kolmannen osapuolen, esim. EasyParkin kanssa. Tällöin yritys määrittelee latausasemastaan tapahtuvan lataamisen hinnan ja EasyPark veloittaa sen perusteella lataussähkön asiakkailta sekä tilittää veloitukset yritykselle sovituin väliajoin. Koska EasyParkin sovellus löytyy jo lähes jokaisen autoilijan puhelimesta, on käyttö myös asiakkaalle helppoa.
m
Jos lataajia halutaan laskuttaa, suosittelemme Garo Entity Pro latausasematuoteperhettä:
- Lataustehoa jopa 2x22kW saakka
- Type-2 pistorasia (mahdollisuus omanlatauskaapelin kiinnittämiseen)
- Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet)
- Sisäänrakennettu kuormanhallinta: älykäs kuorman jakaantuminen latausasemien kesken.
- Mahdollisuus lisätä latausasemien määrää jälkikäteen..
- MID-hyväksytty mittari.
Latausaseman asentaminen optimaaliselle teholle
Latausasemia voidaan asentaa tehoalueella n.1.4 kW (6A) – 22 kW (3x32A). Yleisimmät vaihtoehdot ovat kiinteät Type-2 latausasemat, jotka asennetaan yleensä 11 kW (3x16A) latausteholle. Latausasemat voidaan liittää kuormanhallintajärjestelmään, mikä estää liittymän sulakkeiden palamisen ja varmistaa, että virta jakautuu tasapuolisesti useille autoille.
Latausjärjestelmän lopullinen teho riippuu siitä, millainen valitun järjestelmän rakenne on. Vaihtoehtoja on useita; voidaan esimerkiksi valita, asennetaanko nykyisten lämmitystolppien tilalle hidaslatauspisteitä, nostetaanko sähköliittymää vai vedetäänkö kiinteille latausasemille uusi kaapelointi.
Yritykselle sopivasta latausjärjestelmästä laaditaan aina alkukartoitukseen pohjaava toteutussuunnitelma, jossa huomioidaan järjestelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä – esim. kiinteistön sähköliittymän pääsulakekoko ja sähköliittymän huipputehot viimeisen vuoden ajalta sekä haluttujen latauspaikkojen määrä. Pääsääntöisesti hybrideille riittävä latausteho on 3,7kW. Täyssähköautoille kiinteät latausasemat tarjoavat lataustehoja 11 kW ja 22 kW (AC). Suurempia tehoja, joita käytetään pikalataukseen (DC), on yleensä saatavilla julkisissa latauspisteissä.
Dynaaminen ja staattinen kuormanhallinta
Koska yritysten sähköliittymien kapasiteetti on usein rajallinen ja useamman latausaseman asentaminen samaan sähköverkkoon voi ylittää verkon kapasiteetin, on lähes poikkeuksetta tarkoituksenmukaista asentaa kuormanhallinnallinen latausasema. Kuormanhallintajärjestelmä monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja optimoi virran jakamisen, mahdollistaen suurimman mahdollisen latausvirran käytön aina silloin, kun kiinteistössä on vapaata kapasiteettia.
Kuormanhallinta voidaan toteuttaa joko dynaamisesti tai staattisesti. Dynaamisessa kuormanhallinnassa älymittari seuraa kiinteistön sähkönkulutusta ja jakaa virran latausasemille sen mukaan, mikä osa kapasiteetista on vapaana. Tämä joustava lähestymistapa optimoi latausprosessin ja ehkäisee ylikuormitustilanteita.
Staattisessa kuormanhallinnassa asentaja määrittelee asennusvaiheessa latausasemilla maksimissaan käytettävän sähkövirran, jolloin latausasemat jakavat keskenään saatavilla olevan tehon, mutta eivät reagoi reaaliaikaiseen sähkönkulutukseen.
Parhaat ratkaisut rakennetaan yhdessä, ota yhteyttä!
Oli kyse sitten sopivan latausaseman valinnasta, asennukseen liittyvistä kysymyksistä tai kustannuksista, vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin – yhteyttä saa ja kannattaa ottaa matalalla kynnyksellä. (Puhelin, sähköposti, lomake?)