taloyhtiöt, Toimitilat, liikekiinteistöt ja yritykset

Miksi kiinteä sähköauton latauspiste on järkevä ratkaisu?

Sähköautoilun lisääntyessä investointi latausinfraan on kannattava valinta, joka palvelee niin osakasta, yritystä, työntekijää kuin asiakastakin. Lisäksi se on sijoitus, joka maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Kiinteällä sähköauton latausasemalla suorituskykyä ja palvelua

Ekologiset, kestävät ja ympäristöystävälliset valinnat ovat parhaimmillaan myös kustannustehokkaampia ja suoritusteholtaan edeltäjiään parempia. Suosittelemme yrityskäyttöön kiinteän latausaseman asentamista, sillä perinteiseen, pistorasiaan liitettävään ns. schuko-laturiin verrattuna ne tarjoavat ylivertaisuutta monella alueella:

  • Sähköauton lataustehon nousu 1,8 kW:sta (8A) > 11 Kw :n (3x16A), tarkoittaa huomattavasti lyhyempää latausaikaa: 100 km toimintasäde edellyttää pistorasialatauksena n. 12 tunnin latausaikaa, kun kiinteällä latauspisteellä sama toimintasäde saavutetaan kahden tunnin latauksella.
  • Kiinteä latausasema on pistorasialaturia turvallisempi, sillä se on suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä korkealla kuormituksella. Koska tavallista kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu toistuvaan pitkäkestoiseen sähkökuormitukseen, riski osien mekaaniseen hajoamiseen, rasian sulamiseen ja jopa tulipaloon selvästi suurempi, kuin käyttöön erityisesti suunnitellun latausaseman kautta ladattuna. Varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä
  • Kiinteä latausasema mahdollistaa käyttäjien tunnistamisen ja kulutuksen seurannan. Tämä on hyödyllistä silloin, kun halutaan esim. seurata ja raportoida latauskustannuksia tai tarjota työntekijöille ja asiakkaille kohdennettua laskutusta.
  • Sähköautojen valmistajat ja me sähköalan ammattilaiset suosittelemme kiinteää latausasemaa turvallisimpana ja tehokkaimpana tapana ladata sähköauto.

Kustannustehokkuutta sekä yritykselle että käyttäjälle

Yritys voi kohdentaa latausasemasta aiheutuvia kuluja pääasiassa tunnistamalla lataajan. Tunnistaminen tapahtuu joko lataajan käyttämän RFID-tunnisteen (eli kortin tai “tägin”) avulla tai vaihtoehtoisesti tämän käyttämän mobiilisovelluksen avulla.

Tunnistauduttaessa lataus alkaa joko “tägin” vilautuksella tai mobiilisovelluksen kautta tunnistautuen. Molemmissa tapauksissa järjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja ko. lataajan tunniste. Lataustapahtumia voidaan seurata helposti ja yksityiskohtaisesti halutun aikavälin mukaan.

Työntekijän näkökulmasta kustannus vaihtelee sen mukaan, millä periaatteella hän latausjärjestelmää käyttää:

  • Jos omaa sähköautoa, lataushybridiä tai käyttöetuautoa ladataan työnantajan tarjoamalla sähköllä, kyseessä on veronalainen luontaisetu. 
  • Jos työntekijällä on vapaa autoetu, niin tällaisessa tapauksessa työnantaja maksaa polttoaine- ja energiakustannukset eikä veronalaista luontoisetua muodostu.
  • Yritys voi tarjota työntekijälle latausmahdollisuutta myös niin, että työnantaja asettaa lataukselle sopimuksenvaraisen hinnan, esim. vähintään ladatun sähkön hinnan.

Sähköauton latausasema tarpeen mukaan
– 3 vaihtoehtoa

Tarkoituksenmukaisesti valittu ja asiantuntemuksella asennettu kiinteä latausasema on investointi, joka kestää aikaa. Sopivan latausaseman valinta on tärkeä päätös, joka varmistaa, että yrityksen latausratkaisut vastaavat nykyisiä ja tulevia tarpeita – olipa kyse sitten lataustehosta, käyttäjämääristä tai kustannusten hallinnasta.

Latauspistelain minimivaatimuksen mukaiset latausasemat

Latauspistelaki (voimassa vuodesta 2021) säätelee sähköautojen latauspisteiden rakentamista ja edistämistä erityisesti uusissa ja merkittävästi korjattavissa kiinteistöissä. Laki velvoittaa sekä yrityksiä että taloyhtiöitä huomioimaan sähköautojen latausmahdollisuudet seuraavasti:

Latausaseman asentaminen optimaaliselle teholle

Latausasemia voidaan asentaa tehoalueella n.1.4 kW (6A) – 22 kW (3x32A). Yleisimmät vaihtoehdot ovat kiinteät Type-2 latausasemat, jotka asennetaan yleensä 11 kW (3x16A) latausteholle. Latausasemat voidaan liittää kuormanhallintajärjestelmään, mikä estää liittymän sulakkeiden palamisen ja varmistaa, että virta jakautuu tasapuolisesti useille autoille.

Latausjärjestelmän lopullinen teho riippuu siitä, millainen valitun järjestelmän rakenne on. Vaihtoehtoja on useita; voidaan esimerkiksi valita, asennetaanko nykyisten lämmitystolppien tilalle hidaslatauspisteitä, nostetaanko sähköliittymää vai vedetäänkö kiinteille latausasemille uusi kaapelointi.

Yritykselle sopivasta latausjärjestelmästä laaditaan aina alkukartoitukseen pohjaava toteutussuunnitelma, jossa huomioidaan järjestelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä – esim. kiinteistön sähköliittymän pääsulakekoko ja sähköliittymän huipputehot viimeisen vuoden ajalta sekä haluttujen latauspaikkojen määrä. Pääsääntöisesti hybrideille riittävä latausteho on 3,7kW. Täyssähköautoille kiinteät latausasemat tarjoavat lataustehoja 11 kW ja 22 kW (AC). Suurempia tehoja, joita käytetään pikalataukseen (DC), on yleensä saatavilla julkisissa latauspisteissä.

Dynaaminen ja staattinen kuormanhallinta

Koska yritysten sähköliittymien kapasiteetti on usein rajallinen ja useamman latausaseman asentaminen samaan sähköverkkoon voi ylittää verkon kapasiteetin, on lähes poikkeuksetta tarkoituksenmukaista asentaa kuormanhallinnallinen latausasema. Kuormanhallintajärjestelmä monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja optimoi virran jakamisen, mahdollistaen suurimman mahdollisen latausvirran käytön aina silloin, kun kiinteistössä on vapaata kapasiteettia.

Kuormanhallinta voidaan toteuttaa joko dynaamisesti tai staattisesti. Dynaamisessa kuormanhallinnassa älymittari seuraa kiinteistön sähkönkulutusta ja jakaa virran latausasemille sen mukaan, mikä osa kapasiteetista on vapaana. Tämä joustava lähestymistapa optimoi latausprosessin ja ehkäisee ylikuormitustilanteita.

Staattisessa kuormanhallinnassa asentaja määrittelee asennusvaiheessa latausasemilla maksimissaan käytettävän sähkövirran, jolloin latausasemat jakavat keskenään saatavilla olevan tehon, mutta eivät reagoi reaaliaikaiseen sähkönkulutukseen.

Parhaat ratkaisut rakennetaan yhdessä, ota yhteyttä!

Oli kyse sitten sopivan latausaseman valinnasta, asennukseen liittyvistä kysymyksistä tai kustannuksista, vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin – yhteyttä saa ja kannattaa ottaa matalalla kynnyksellä. (Puhelin, sähköposti, lomake?)


Ota yhteyttä

+35844 745 3450 / Samu

yrityksille@latausasemakauppa.fi

tai oheisella lomakkeella.

ekoTECHo Oy / SA latausasemakauppa.fi
y-tunnus 3374 703-9

Yhteydenotto