Toimitiloille, liikekiinteistöille, yrityksille ja taloyhtiöille

Miksi kiinteä latausasema on fiksu ratkaisu?

Sähköautoilun lisääntyessä investointi latausinfrastruktuuriin on kannattava valinta, joka palvelee niin yritystä, työntekijää kuin asiakastakin. Lisäksi se on sijoitus, joka maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Kiinteällä latausasemalla suorituskykyä ja palvelua

Ekologiset, kestävät ja ympäristöystävälliset valinnat ovat parhaimmillaan myös kustannustehokkaampia ja suoritusteholtaan edeltäjiään parempia. Suosittelemme yrityskäyttöön kiinteän latausaseman asentamista, sillä perinteiseen, pistorasiaan liitettävään ns. schuko-laturiin verrattuna ne tarjoavat ylivertaisuutta monella alueella:

  • Lataustehon nousu 1,8 kW:sta > 11 Kw :n tarkoittaa huomattavasti lyhyempää latausaikaa: 100 km toimintasäde edellyttää pistorasialatauksena 12 h latausaikaa, kun kiinteällä asennuksella sama teho saavutetaan kahden tunnin latauksella.
  • Kiinteä latausasema on pistorasialaturia turvallisempi, sillä se on suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä korkeilla virroilla. Koska tavallista kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu pitkäkestoiseen ja voimakkaaseen sähkökuormitukseen, voi pistorasialaturi erityisesti vanhemmissa asennuksissa lisätä ylikuumenemisen ja näin mahdollisen tulipalon riskiä.
  • Kiinteä latausasema mahdollistaa käyttäjien tunnistamisen ja kulutuksen seurannan. Tämä on hyödyllistä silloin, kun halutaan esim. seurata ja raportoida latauskustannuksia tai tarjota työntekijöille ja asiakkaille kohdennettua laskutusta.
  • Sähköautojen valmistajat ja sähköalan ammattilaiset suosittelevat kiinteää latausasemaa turvallisimpana ja tehokkaimpana tapana ladata sähköauto.

Kustannustehokkuutta sekä yritykselle että käyttäjälle

Sähköauton lataamisen hinta muodostuu useasta tekijästä. Näitä tekijöitä ovat toisaalta käytettävä laitteisto ja sen asennustyö sekä toisaalta sähkön hinta. Lisäksi osa latausasemien tarjoajista veloittaa jonkinlaista lisenssimaksua taustalla pyörivistä lataus- ja päivitysjärjestelmistä. Osa järjestelmistä on kuitenkin käyttäjilleen ilmainen; esim. Zaptec Pro -latausasema ei vaadi erillistä operaattoria, vaan sen pilvipalvelu latausraportteineen on vapaasti käytettävissä.

Yritys voi kohdentaa latausasemasta aiheutuvia kuluja pääasiassa tunnistamalla lataajan. Tunnistaminen tapahtuu joko lataajan käyttämän RFID-tunnisteen (eli latauskortin tai “lataustägin”) avulla tai vaihtoehtoisesti tämän käyttämän mobiilisovelluksen avulla.

Tunnistauduttaessa lataus alkaa joko “tägin” vilautuksella tai mobiilisovelluksen kautta tunnistautuen. Molemmissa tapauksissa järjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja ko. lataajan tunniste. Lataustapahtumia voidaan seurata helposti ja yksityiskohtaisesti halutun aikavälin mukaan.

Työntekijän näkökulmasta kustannus vaihtelee sen mukaan, millä periaatteella hän latausjärjestelmää käyttää:

  • Jos omaa sähköautoa, lataushybridiä tai käyttöetuautoa ladataan työnantajan tarjoamalla sähköllä, kyseessä on veronalainen luontaisetu. 
  • Jos työntekijällä on vapaa autoetu, niin tällaisessa tapauksessa työnantaja maksaa polttoaine- ja energiakustannukset eikä veronalaista luontoisetua muodostu.
  • Yritys voi tarjota työntekijälle latausmahdollisuutta myös niin, että työnantaja asettaa lataukselle sopimuksenvaraisen hinnan, esim. vähintään ladatun sähkön hinnan.

Sähköauton latausasema tarpeen mukaan
– 3 vaihtoehtoa

Tarkoituksenmukaisesti valittu ja asiantuntemuksella asennettu kiinteä latausasema on investointi, joka kestää aikaa. Sopivan latausaseman valinta on tärkeä päätös, joka varmistaa, että yrityksen latausratkaisut vastaavat nykyisiä ja tulevia tarpeita – olipa kyse sitten lataustehosta, käyttäjämääristä tai kustannusten hallinnasta.

Latauspistelain minimivaatimuksen mukaiset latausasemat

Latauspistelaki (voimassa vuodesta 2021) säätelee sähköautojen latauspisteiden rakentamista ja edistämistä erityisesti uusissa ja merkittävästi korjattavissa kiinteistöissä. Laki velvoittaa sekä yrityksiä että taloyhtiöitä huomioimaan sähköautojen latausmahdollisuudet seuraavasti:

  • Uusiin liike- ja toimistorakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, on rakennettava latauspisteitä.
  • Laki koskee myös olemassa olevien rakennusten merkittäviä peruskorjauksia. Jos kiinteistössä tehdään laajoja muutoksia pysäköintialueisiin tai sähköjärjestelmiin, latausvalmius on lisättävä.
  • Liike- ja toimistorakennusten osalta, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on vuodesta 2025 alkaen oltava vähintään yksi latauspiste.

Minimivaatimus latauspisteiden osalta on säädetty 3,7kW / 1-vaihelataukseen, Type 2 latauspistokkeen kautta. Minimivaatimuksen lisäksi on toki suositeltavaa valita latausteho, joka tukee sekä nykyisiä että tulevia tarpeita.

Kotilataukseen ja kevyempään käyttöön riittää usein 3,7 kW tai 7,4 kW (1-vaiheinen lataus), kun taas yrityskäyttöön nopeamman latauksen ja tehokkaamman kapasiteetin mahdollistamiseksi suositellaan: 11 kW tai 22 kW (3-vaiheinen lataus).

Käyttäjien laskutusmahdollisuus

Halutun suorituskyvyn lisäksi latausaseman valintaan vaikuttaa se, halutaanko lataajia laskuttaa sähköstä.

Jos käyttäjiä halutaan laskuttaa, on latausaseman täytettävä mittauslaitedirektiivin (MID) määräykset ja oltava MID-hyväksytty, mikä takaa, että se täyttää Euroopan unionin vaatimukset mittauslaitteiden tarkkuudelle ja luotettavuudelle.

Lisäksi latausasemassa on vaatimuksena näyttö, josta käyttäjä voi nähdä lataamansa kilowattitunnit. Jos lataaminen on maksutonta, niin latauslaitteiston valinnassa on enemmän joustavuutta.

Jos lataajia halutaan laskuttaa, suosittelemme Waybler Dynamic latausasemaa:

  • Lataustehoa jopa 2x22kW saakka
  • Type-2 pistorasia (mahdollisuus omanlatauskaapelin kiinnittämiseen)
  • Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet)
  • Sisäänrakennettu kuormanhallinta: älykäs kuorman jakaantuminen latausasemien kesken.
  • Mahdollisuus lisätä latausasemien määrää jälkikäteen.
  • Lataaminen helposti EasyParkin sovelluksella. Yritys määrittelee lataushinnan ja EasyPark tilittää maksut yritykselle viikoittain.
  • MID-hyväksytty mittari.

Jos lataajia ei haluta laskuttaa, suosittelemme Zaptec Pro latausasemaa:

  • Lataustehoa jopa 22kW saakka
  • Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet).
  • Mahdollisuus lataukseen valinnan mukaan joko RFID-tunnisteella tai ilman tunnistautumista.
  • Mahdollisuus liittää useampi yksikkö liittää samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti tulee hyödynnetyksi järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.
  • Saatavilla MID-hyväksytyllä mittarilla tai ilman.

Sähköauton kiinteä latausasema työntekijöille

Mahdollisuus ladata sähköautoa työpaikallaan on iso etu, joka sujuvoittaa työntekijän arkea monin tavoin. Latausaseman asentaminen työntekijöiden käyttöön on iso etu myös yritykselle – profiloituminen innovatiivisena ja ympäristöystävällisenä työnantajana tuottaa kilpailuetua ja lisäksi se tukee yrityksen ympäristövastuuseen liittyviä tavoitteita.

Suosittelemme työntekijöille tarkoitetuksi ratkaisuksi Zaptec Pro latausasemaa:

  • Lataustehoa jopa 22kW saakka.
  • Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet).
  • Latauksen aloitus ja lopetus RFID-tunnisteella sekä käyttöraportointi esim. kuukausittain. 
  • Saatavilal MID-hyväksytyllä mittarilla, tai ilman. 
  • Mahdollisuus liittää useampi yksikkö liittää samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti tulee hyödynnetyksi järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.

Sähköauton latausasema yrityksen asiakkaille

Latausasema on merkittävä yksittäinen tekijä sähköautoilijan asiakaskokemuksen rakentumisessa ja palvelu, jota arvostetaan. Latausinfrastruktuuri on sijoitus, joka tuo selvää kilpailuetua.

Latausmahdollisuuden järjestäminen asiakkaalle on helppoa: sopivaan latausaseman asentamisen lisäksi kannattaa tehdä sopimus latausaseman operoinnista kolmannen osapuolen, esim. EasyParkin kanssa. Tällöin yritys määrittelee latausasemastaan tapahtuvan lataamisen hinnan ja EasyPark veloittaa sen perusteella lataussähkön asiakkailta sekä tilittää veloitukset yritykselle sovituin väliajoin. Koska EasyParkin sovellus löytyy jo lähes jokaisen autoilijan puhelimesta, on käyttö myös asiakkaalle helppoa.

EasyPark on yritykselle maksuton – ainoa kustannus syntyy asiakkaille, jotka maksavat lataustapahtumasta pienen maksun.

Jos lataajia halutaan laskuttaa, suosittelemme Waybler Dynamic latausasemaa:

  • Lataustehoa jopa 2x22kW saakka
  • Type-2 pistorasia (mahdollisuus omanlatauskaapelin kiinnittämiseen)
  • Älyominaisuudet (mobiilisovellus, ajastimet)
  • Sisäänrakennettu kuormanhallinta: älykäs kuorman jakaantuminen latausasemien kesken.
  • Mahdollisuus lisätä latausasemien määrää jälkikäteen.
  • Lataaminen helposti EasyParkin sovelluksella. Yritys määrittelee lataushinnan ja EasyPark tilittää maksut yritykselle viikoittain.
  • MID-hyväksytty mittari.

Latausaseman asentaminen optimaaliselle teholle

Latausasemia voidaan asentaa tehoalueella 1.8 kW – 22 kW. Yleisimmät vaihtoehdot ovat kiinteät Type-2 latausasemat, jotka asennetaan yleensä 11 kW latausteholle. Latausasemat voidaan liittää kuormanhallintajärjestelmään, mikä estää liittymän sulakkeiden palamisen ja varmistaa, että virta jakautuu optimaalisesti useille autoille.

Latausjärjestelmän lopullinen teho riippuu siitä, millainen valitun järjestelmän rakenne on. Vaihtoehtoja on useita; voidaan esimerkiksi valita, asennetaanko nykyisten lämmitystolppien tilalle hidaslatauspisteitä, nostetaanko sähköliittymää vai vedetäänkö kiinteille latausasemille uusi kaapelointi.

Yritykselle sopivasta latausjärjestelmästä laaditaan aina alkukartoitukseen pohjaava työ- ja rakennesuunnitelma, jossa huomioidaan järjestelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä – esim. kiinteistön sähköliittymän pääsulakekoko ja sähköliittymän huipputehot viimeisen vuoden ajalta sekä haluttujen latauspaikkojen määrä. Pääsääntöisesti hybrideille tarvittava latausteho on 3,7kW. Täyssähköautoille kiinteät latausasemat tarjoavat lataustehoja 11 kW ja 22 kW (AC). Suurempia tehoja, joita käytetään pikalataukseen (DC), on yleensä saatavilla julkisissa latauspisteissä.

Dynaaminen ja staattinen kuormanhallinta

Koska yritysten sähköliittymien kapasiteetti on usein rajallinen ja useamman latausaseman asentaminen samaan sähköverkkoon voi ylittää verkon kapasiteetin, on lähes poikkeuksetta tarkoituksenmukaista asentaa kuormanhallinnallinen latausasema. Kuormanhallintajärjestelmä monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja optimoi virran jakamisen, mahdollistaen suurimman mahdollisen latausvirran käytön aina silloin, kun kiinteistössä on vapaata kapasiteettia.

Kuormanhallinta voidaan toteuttaa joko dynaamisesti tai staattisesti. Dynaamisessa kuormanhallinnassa älymittari seuraa kiinteistön sähkönkulutusta ja jakaa virran latausasemille sen mukaan, mikä osa kapasiteetista on vapaana. Tämä joustava lähestymistapa optimoi latausprosessin ja ehkäisee ylikuormitustilanteita.

Staattisessa kuormanhallinnassa asentaja määrittelee asennusvaiheessa latausasemilla maksimissaan käytettävän sähkövirran, jolloin latausasemat jakavat keskenään saatavilla olevan tehon, mutta eivät reagoi reaaliaikaiseen sähkönkulutukseen.

Parhaat ratkaisut rakennetaan yhdessä, ota yhteyttä!

Oli kyse sitten sopivan latausaseman valinnasta, asennukseen liittyvistä kysymyksistä tai kustannuksista, vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin – yhteyttä saa ja kannattaa ottaa matalalla kynnyksellä. (Puhelin, sähköposti, lomake?)


Ota yhteyttä

+35844 745 3450 / Samu

yrityksille@latausasemakauppa.fi

tai oheisella lomakkeella.

ekoTECHo Oy / SA latausasemakauppa.fi
y-tunnus 3374 703-9

Yhteydenotto